УСЛОВИ УСПЕШНОГ УЧЕЊА
Услове делимо у две групе у зависности од тога ко је за њих одговоран:
I Породични услови
II Школски услови
III Услови које обезбеђује ученик
- Циљ и намера да се нешто научи
- Жеља да се нешто научи за дужи рок
- Интересовање
- Унутрашња мотивација да се у школи успе
- Навика да се учи сваки дан у одређено време
- Свесност потребе придржавања плана дневних активности и распореда учења
- Свакодневно понављање градива и активно преслишавање
- Степен аспирације (претпостављеног успеха)
- Самокритички став према сопственом учењу и резултатима који се постижу
IV Психолошки услови успешног учења – њих треба да обезбеђују сви
чиниоци васпитно-образовног рада: породица, школа, ученици, друштвена средина, средства масовних комуникација…
- Циљ или намера да се нешто научи
- Рок или жеља са се нешто научи на дужи рок
- Интересовање као мотив за учење
- Пријатност или непријатност градива као фактор учења
- Знање резултата као подстицај
- Похвала и покуда
- Сарадња и такмичење
- Успех и неуспех у учењу
- Степен аспирације
V Дидактичко – методолошки аспекти услова успешног учења
- Саставити план учења током дана
- Свакодневно се придржавати палана учења
- Разумети оно што се чита
- Умети правилно, течно и брзо читати у себи
- Учити сваки дан у предви|ено време за учење
- Пре учења припремити сав прибор и књиге за учење
- Поставити циљ да се градиво научи
- За време учења треба да влада мир
- Учити седећи за радним столом
- Сваког дана учити оно што је истог дана обрађено у школи
- Сваког дана понављати градиво различитих наставних предмета
- Активно се преслишавати (правитит тезе, графички представљати текст, постављати питања и трагати за одговорима)
- При учењу трагати за оним што је главно у садржајима и одвојити га од споредног
- Трагати и користити и друге изворе знања, а не само уџбеник или белешке са наставе
- На радном столу обавезан је речник или нека енциколопедија које треба свакодневно користити
- Процењивати оне начине учења са којима је ученик упознат у школи од стране наставника, одељењског старешине, педагога или психолога
- Не учити једне за друге сличне наставне садржаје
- Имати самокритички став према сопственом учењу
- Оптерећеност ученика мора бити према његовим стварним могућностима и способностима
- Успешно учење подразумева способност и навику да се користе и тумаче ликовно-графички радови у уџбеницима и другим изворима знања
- Овладати способностима писања теза, прегледа, графичког представљања текста и слично
- Сваки задатак у уџбенику и приручнику треба урадити и на свако питање одговорити
РАСПОРЕД ДНЕВНИХ АКТИВНОСТИ УЧЕНИКА
МОДЕЛ:
- У распореду дневних активности планирати време поребно за спавање, што зависи од узраста ученика
- Планирати време за школске часове, кућне послове
- Планирати време за учење (најефикасније је пре подне од 8.00 – 11.00, а по подне 16.00 – 18.00)
- Планирати време за одмор и разоноду
- Активности у распореду се крећу од момента устајања од одласка на спавање (6.30 – 21.00 (22.00)
- Планирати време за јутарњу гимнастику, време потребно за одржавање личне хигијене (спремање свог кревета, туширање, прање зуба…)
Неке важне напомене:
Садржај сродних наставних предмета не треба учити једно за другим
Прво учити оно што је ново, а после тога се понављају и вежбају већ учени садржаји
Прво учити градиво које је теже, а потом и оно што је за ученике лакше
Прво учити теоријске задатке, а потом и оне у којима се траже неке практичне активност